niedziela, 17 kwietnia 2011

Pilaster

PILASTER - element dekoracyjny mający swoje źródło w architekturze antycznej. Ustawiony przy ścianie lub częściowo wtopiony w nią, ma postać płaskiego pionowego pasa, filaru nieco wystającego przed lico ściany. Pilaster pokryty jest żłobkowaniem i składa się z głowicy, trzonu (gładki lub kanelowany), bazy oraz cokołu. Rozróżniamy pilastry łukowe, narożne, wiązane gdy ich bazy łączą się ze sobą.

Pilaster zwielokrotniony

 

Pilaster

Joseph Beuys

 Joseph Beuys - Krefeld 1921 - Düsseldorf 1986



Joseph Beuys, charyzmatyczny i niekonwencjonalny, zawsze w charakterystycznym kapeluszu, najbardziej wpływowy artysta XX wiecznej sztuki. Przyszedł na świat w niemieckim mieście Krefeld 12 maja 1921 roku. Człowiek orkiestra; pedagog i teoretyk sztuki, rzeźbiarz, performer, grafik, artysta instalacji przestrzennych, zaangażowany politycznie. W młodości zafascynowany był techniką i biologią. Dał temu wyraz w studiach medycznych, przerwane przez działania II wojny światowej, podczas której został wcielony do Hitlerjugend i Lutfwaffe. Podczas misji wojennej w 1944 roku, jako pilot myśliwca, jego samolot zostaje zestrzelony na Krymie. Beuys przeżywa wypadek doznając urazu kończyn, wstrząsu mózgu oraz złamania podstawy czaszki. Krąży legenda, mówiąca o tym, że jego kapelusz miał ukryć ślady po tym bolesnym wydarzeniu. Został odnaleziony w śniegu przez  miejscowych Tatarów, którzy smarowali jego ciało łojem zwierzęcym, aby podnieść temperaturę ciała, a następnie na kilkadziesiąt godzin  zawijali go w koc filcowy. Wrogowie, których miał zgładzić, uratowali mu życie. To wydarzenie miało kolosalny wydźwięk w jego twórczości. Łój i filc były głównymi materiałami, z którzych Beuys tworzył ale uważał także iż mają one właściwości lecznicze. Na zdjęciu można zobaczyć jego filcowy garnitur, obecnie znajdujący się w Museum of Modern Art w Nowym Jorku.
 Dzieła Beuysa bez przygotowania bardzo ciężko zrozumieć. Należy odbierać je w kontekście jego doświadczeń życiowych czyli zgodnie z jednym z założeń grupy Fluxus , którego był członkiem, "życie człowieka - problemem sztuki".
Wedle zdania Beuysa jego obiekty i materiały, mają pobudzać publiczność do dyskusji. Szczególnie zafascynował go tłuszcz ze względu na swoją elastyczność w zależności od temperatury. Ujawnia się tutaj jeden z kontekstów jego wypadku.

 Powyżej na zdjęciu widzimy rzeźbę pt.: "Krzesło z tłuszczem", 1964 r. Tak jak ciepło modyfikuje różne materie, tak podobnie w społeczeństwie, ciepło międzyludzkie zmienia zachowania ludzi. Zimno za pomocą ruchu przemienia się w ciepło.

 Powyższa instalacja przestrzenna, The Pack, 1964r., również odnosi się do jego wypadku na Krymie. Na fotografii widzimy 24 pary sanek zaprzęgnięte do minibusa VW. Każde sanki mają: koc filcowy - ciepło, schronienie, tłuszcz zwierzęcy - pożywienie, energia, latarkę -  nawigacja i orientacja w terenie. Przeciwstawienie współczesnej technologii wobec prymitywnego środka przemieszczania się, tworzy komentarz do relacji między współczesnymi wynalazkami techniki, a podstawowymi potrzebami człowieka, które podkreślone są w wyposażeniu sanek.

 W 1958 r. Beuys wziął udział w międzynarodowym konkursie na pomnik KL Auschwitz-Birkenau ale jego projekt nie uzyskał poparcia- "był zbyt odrażający"., a może zbyt prawdziwy, tak jak sam obóz - tłuszcz, obcięte paznokcie i włosy, rzeczy osobiste i ten odrażający smród.

Performance zatytułowany "I like Amercia and America likes me"  z 1974 r., w którym przeciwny wojnie Ameryki z Wietnamem, pojednał się z nią poprzez rytualne przebywanie przez trzy dni w klatce z dzikim kojotem - ważnym symbolem dla Indian, rdzennych mieszkańców Ameryki.
Pozostałe ważne artystyczne wydarzenia Josepha Beuysa:

W jaki sposób wyjaśnić obrazy martwemu królikowi z 1965 r.
Mecz bokserski na rzecz bezpośredniej demokracji z 1972 r.
Akcja, "7000 dębów", Kassel z 1982 r.